Pelaksanaan Pembelajaran SMP Ta’mirul Islam Surakarta di Masa Pandemi Covid-19

  • Ainun Yudhistira UIN Raden Mas Said Surakarta

Abstract

The COVID-19 pandemic that occurred in 2020 has changed all aspects of human life today, especially in the field of education. This requires all elements of education from lower to upper levels to adapt so that the learning process can still be carried out. The purpose of this paper is to provide an overview of the implementation of learning during the COVID-19 pandemic.    

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aji, R. H. (2020). Dampak Covid-19 Pada Pendidikan Indonesia: Sekolah, Keterampilan dan Proses Pembelajaran. Jurnal Sosial dan Budaya Syar-i Vol. 7 No. 5 , 395-402.

Atsani, K. L. (2020). Transformasi Media Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19 . Jurnal Studi Islam Vol.1 No.1 , 82-93.

Basilaia, G., & Kvavadze, D. (2020, April 9). Transition to Online Education in School During a SARS-CoV-2 Coronavirus (COVID-19 ) Pandemic In Georgia. Pedagogical Research , hal. 1-9.

Basilaia, G., Dgebuadze, M., Kanteria, M., & Chokhonelidze, G. (2020). Replacing the Classic Learning Form at Universities as an Immediate Responseto the COVID-19 Virus Infectionin Georgia. International Journal for Research in Applied Science & Engineering Technology Vol. 8 No. 3 , 101-108.

Buana, D. R. (2020). Analisis Perilaku Masyarakat Indonesia dalam Menghadapi Pandemi Virus Corona (Covid-19 ) dan Kiat Menjaga Kesejahteraan Jiwa. Jurnal Sosial dan Budaya Syar-i Vol. 7 No.3 , 217-226.

Christianto, H. (2020). Penggunaan Meedia Internet Dalam Pemenuhan Hak Atas Pendidikan Di Masa Pandemi Covid-19 : Perspektif Hak Asasi Manusia dan Hukum Pidana. Jurnal HAM Vol. 11 No. 2 , 239-253.

Daheri, M., Juliana, Deriwanto, & Amda, A. D. (2020). Efektifitas Whatsapp Sebagai Media Belajar Daring. Jurnal Basicedu Vol. 4 No. 4 , 775-783.

Dewi, W. A. (2020). Dampak Covid-19 Terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Vol. 2 No.1 , 55-61.

Direktorat Jendral Guru dan Tenaga Kependidikan. (2020). Panduan Pembelajaran Jarak Jauh. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Dwi, B. C., & dkk. (2020). Anaalisis Keefektifan Pembelajaran Online di Masa Pandemi Covid-19 . Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar , 28-27.

Firman, & Rahman, S. R. (2020). Pembelajaran Online di Tengah Pandemi Covid-19 . Indonesian Journal of Educational Science Vol.2 No.2 , 81-89.

Fitriyani, Febriyeni, M. D., & Kamsi, N. (2020). Penggunaan Aplikasi Zoom Cloud Meeting Pada Proses Pembelajaran Online Sebagai Solusi di Masa Pandemi Covid-19 . Edification , 23-34.

Handarini, O. I. (2020). Pembelajaran Daring Sebagai Upaya Study From Home (SFH) Selama Pandemi Covid-19 . Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran Vol.8 No.3 , 496-503.

Harahap, S. R. (2020). Konseling: Kebiasaan Belajar Siswa Dimasa Pandemi Covid-19 . Jurnal Pendidikan dan Konseling Vol. 10 No. 1 , 30-35.

Iivari, N., Sharma, S., & Venta-Olkkonen, L. (2020). Digital transformation of everyday life–How COVID-19 pandemic transformed the basic education of the young generation and why information management research should care? International Journal of Information Management , 1--6.

Ismawati, D., & Iis, P. (2020). Efektivitas Pembelajaran Menggunakan Video Zoom Cloud Meeting pada Anak Usia Dini Era Pandemi Covid-19 . Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Vol.5 No.1 , 665-675.

Jamaluddin, D., Retnasih, T., Gunawan, H., & Paujiah, E. (2020). Pembelajaran Daring Masa Pandemik Covid-19 Pada Calon Guru: Hambatan, Solusi dan Proyeksi. Bandung: UIN Sunan Gunung Djati.

Kemdikbud. (2020, September 01). Surat Pemberitahuan Perpanjangan Penginputan Data Ponsel Dapodik. Dipetik September 09, 2020, dari Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan: https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2020/09/surat-pemberitahhuan-perpanjangan-data-ponsel-dapodik

Latip, A. (2020). Peran Literasi Teknologi Informasi dan Komunikasi Pada Pembelajaran Jaraj Jauh di Masa Pandemi Covid-19 . Jurnal Edukasi dan Teknologi Pembelajaran Vol.1 No.2 , 107-115.

Malyana, A. (2020). Pelaksanaan Pembelajaran Daring dan Luring dengan Metode Bimbingan Berkelanjutan pada Guru Sekolah Dasar di Teluk Betung Utara Bandar Laampung. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Indonesia Vol.2 No. 1 , 67-76.

Mamun, M. A., Chandrima, R. M., & Griffiths, M. D. (2020). Mother and Son Suicide Pact Due to COVID-19 -Related Online Learning Issues in Bangladesh: An Unusual Case Report. International Journal of Mental Health and Addiction .

Mtiyanti, & Yuniarti. (2020). Implementasi Pendidikan Pada Masa Covid -19 Dalam Perspektif Sosiologi. Edification Vol.3 No.1 , 111-123.

Nadeak, B. (2020). The Effectiveness of Distance Learning Using Social Media during the Pandemic Period of COVID-19 : A Case in Universitas Kristen Indonesia. International Journalof Advanced Science and TechnologyVol. 29 No. 7 , 1764-1772.

Nahdi, K., Sandy, R., Yuliyatin, R. R., & Hadi, Y. A. (2020). Implementasi Pembelajaran pada Masa Lockdown Bagi Lembaga PAUD di Kabupaten Lombok Timur. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Vol. 5 No.1 , 177-186.

Pratiwi, I. W. (2020). Strategi Komunikasi Interpersonal Guru dalam Pelaksanaan Pembelajaran Jarak Jauh di Sekolah Dasar, Klaten, Jawa Tengah. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Pengembangan SDM Vol. 9 No.2 , 30-46.

Purwanto, A., Pramono, R., & dkk. (2020). Studi Eksploratif Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Proses Pembelajaran Online di Sekolah Dasar. Journal of Education, Psychology and Counseling Vo. 2 No. 1 , 1-12.

Rahim, R. A., & Rahim, A. (2020). Penggunaan Media Video Youtube "Demi Raga Yang Lain" dalam Meningkatkan Hasil Pembelajaran Daring Puisi Siswa Kelas X SMA Insan Cindekia Syech Yusuf Kabupaten Gowa. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sstra Indonesia Vol.3 No.1 , 22-28.

Riyanda, A., & dkk. (2020). Evaluasi Implementasi Pembelajaran Daring Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung. Jurnal IKRA-ITH Humaniora Vol.4 No.1 , 66-71.

Rusadi, B. E. (2020). Tahfidz Online: Sarana Menghafal Al-Qur'an Secara Online. Jurnal Agama dan Pendidikan Islam Vol. 12 No. 1 , 18-33.

Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19 . Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi Vol. 6 No. 2 , 214-224.

Septiani, E., & Setyowati, L. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Secara Daring Terhadap Pemahaman Belajar Mahasiswa. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana Universitas Negeri Jakarta (hal. 121-128). Jakarta: Pascasarjana Universitas Negeri Jakarta.

Simajuntak, S. Y., & Krismartini. (2020). Respon Pendidikan Dasar Terhadap Kebijakan Pembelajaran Jarak Jauh Selama Pandemi Covid-19 di Jawa Tengah. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan , 308-316.

Suci, M. P. (2020). Efektivitas Pembelajaran Berbasis Daring Pada Mata Kuliah Insya' di STAI Ma'arif Sarolangun. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Arab Vol. 1 No.2 , 59-68.

Widiyono, A. (2020). Efektifitas Perkuliahan Daring (Online) pada Mahasiswa PGSD di Saat Pandemi Covid-19 . Jurnal Pendidikan Vol.8 No.2 , 169-177.

Wiryanto. (2020). Proses Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar di Tengah Pandemi Covid-19 . Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian Vol. 6 No. 2 , 1-8.

Published
2021-12-31
How to Cite
Yudhistira, A. (2021). Pelaksanaan Pembelajaran SMP Ta’mirul Islam Surakarta di Masa Pandemi Covid-19. Lisyabab, 2(2), 147-160. Retrieved from https://lisyabab-staimas.e-journal.id/lisyabab/article/view/97

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.