Analisis Pola Konsumsi Menurut Perspektif Ekonomi Islam (Studi Kasus pada Penghuni Kos Putri Ponorogo)
Abstract
The activity of using goods or services to meet the needs of one's life is also known as consumption. Consumption activities, especially for a Muslim, are not only to meet needs and satisfaction but also to achieve the benefits of the world and the hereafter. However, with the changing times like today, namely the modern era where many people buy goods and services not only because of the benefits or needs but also influenced by lifestyle so that they cannot distinguish which are really basic needs and which are just desires. to make it more trendy or up to date by others. This is very inversely proportional to the practice with the existing theory in the consumption of Islamic Economics. The purpose of writing this article is to find out the consumption pattern of the community and what factors influence the consumption pattern of the community itself. This research includes descriptive qualitative research and includes field research using data in the form of observations and interviews. The results of this study indicate that people's consumption patterns do not match the existing practice with existing theories, causing excessive consumption. Excessive consumption can lead to tabzir (wrong use of wealth so that it violates sharia rules) and israf (excessive use of property in several cases). The factors that cause a person's consumption behavior are external factors which are divided into two, namely cultural or social and reference groups. This socio-cultural factor is related to the habits, lifestyle, and the surrounding environment of a person so that it affects his consumptive behavior and the purpose of the reference group is the person's playmates or college friends.
Downloads
References
Al Arif, M. Nur Rianto. 2015. Pengantar Ekonomi Syariah. Bandung: CV Pustaka Setia.
Al-Arif, M. Nur Rianto. 2011. Dasar-Dasar Ekonomi Islam. Solo: PT. Era Adicitra Intermedia, 2011.
Anto, M. B Hendri. 2003. Pengantar Ekonomika Mikro Islami. Yogyakarta: Ekonisia.
Aravik, Havis. 2016. Ekonomi Islam. Malang: Empatdua.
Aziz, Abdul. 2008. Ekonomi Islam Analisis Mikro dan Makro. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Firmansyah, M. Anang. 2018. Perilaku Konsumen (Sikap dan Pemasaran) Yogyakarta: Deepublish.
Malau, Harman. 2017. Manajemen Pemasaran Teori dan Aplikasi Pemasaran Era Tradisional sampai Era Modernisasi Global. Bandung: Alfabet.
Marthon, Sa’id Sa’ad. 2007. Ekonomi Islam Di Tengah Krisis Ekonomi Global. Jakarta: Zikrul Hakim.
Medias, Fahmi. 2018. Ekonomi Mikro Islam. Magelang: UNIMMA Press.
Muflih, Muhammad. 2006. Perilaku Konsumen dalam Perspektif Ilmu Ekonomi Islam. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Muhammad. 2004. Ekonomi Mikro dalam Perspektif Islam. Yogyakarta: BPFE Yogyakarta.
Sudarsono, Heri. 2002. Konsep Ekonomi Islam. Yogyakarta: Ekonosia.
Sumartono. 2002. Terperangkap dalam Iklan: meneropong Imbas Pesan Iklan Televisi. Bandung: Alfabeta.
Suprayitno, Eko. 2008. Ekonomi Mikro Perspektif Islam. Malang: UIN-Malang Press.
Wibiwo, Sukarno dan Dedi Supriadi. 2013. Ekonomi Mikro Islam. Bandung: Pustaka Setia.
Yuniarti, Vinna Sri. 2018. Ekonomi Mikro Syariah. Bandung: CV. Pustaka Setia.
Zainal, Veithzal Rivai, dkk., 2018. Ekonomi Mikro Islam. Jakarta: Bumi Aksara.
Pujiyono, Arif, 2006. Teori Konsumsi, Jurnal Dinamika Pembangunan, Vol. 3, No. 2 Desember.
Shofawati, Tina. 2015. Pola Perilaku Konsumsi Islami Mahasiwa Muslim Universitas Airlangga, Jurnal JSTT, Vol. 2, No. 3, Juli.
Yuliana. 2014. Analisis Pola Konsumsi Keluarga Miskin Di Kota Medan, Jurnal Ekonomi dan Keuangan, Vol. 2, No. 2.
Copyright (c) 2021 putri maghfi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang menerbitkan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
- Penulis memiliki hak cipta dan memberikan hak jurnal untuk publikasi pertama dengan karya yang secara simultan dilisensikan di bawah Lisensi Atribusi Creative Commons yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepengarangan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis dapat mengadakan perjanjian kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan atas publikasi awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting pekerjaan mereka secara online (mis., Dalam repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menyebabkan pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.