Peran Teknologi Pendidikan pada Pembelajaran PAI di Masa Pandemi Covid-19
Abstract
The event or outbreak of Covid-19 brought the world to accelerate the use of technology in everyday life. This cannot be avoided, in the world of education, this is also the case, especially PAI learning. In this study, we used the literature study method by examining journals related to learning technology and relevant to the Covid-19 pandemic situation so that we obtained data that could strengthen our research. In this study, it will be explained how technology plays a role in PAI during the Covid-19 pandemic, in addition to presenting benefits, examples of media that can be used and also the impacts arising from implementing the technology. From the research, it was found that this technology can be used as an auxiliary media for an educator in the implementation of learning. The role of this technology basically must also be balanced with an understanding or mastery in its implementation. Then the platforms that can assist in the online learning process are e-learning, google classroom, google meet, Zoom, Whatsapp, etc. Audiovisual media (google meet and Zoom) are considered to have a maximum opportunity in learning if they are handled technically well. Meanwhile, if only audio or text-based media is felt to provide less opportunity for optimal interaction. However, for the assignment of audio and text media, this is more efficient and easy to convey.
Downloads
References
Abdus, S. 2016. Revitalisasi Teknologi Pendidikan Islam. Tadris. Vol(11). No(2)., 43.
Achyanadia, S. 2016. Peran Teknologi Pendidikan Dalam Meningkatkan Kualitas SDM. Jurnal Teknologi Pendidikan. Program Studi Teknologi Pendidikan.Fakultas Pascasarjana. UIKA. Bogor.Vol. 5. No. 1 .
Aji, R. H. 2020. Dampak Covid-19 pada Pendidikan di Indonesia: Sekolah, Keterampilan, dan Proses Pembelajaran. Jurnal Sosial & Budaya Syar-i 7(5), 397.
Ali, A., & Erihadiana, M. 2021. Peningkatan Kinerja Teknologi Pendidikan dan Penerapannya pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Dirosah Islamiyah4(1), 55.
Elihami, & Saharuddin, A. 2017. Peran Teknologi Pembelajaran Islam Dalam Organisasi Belajar. EDUMASPUL-Jurnal Pendidikan. Vol. 1. No. 1., 3-5.
Ely, D. P. 1979. The Dynamics of an Information System for Educational Technology.
Hasibuan, N. 2015. Pengembangan pendidikan Islam dengan implikasi teknologi pendidikan. Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman1(2), 189-206.
Lubis, M., & Yusri, D. 2020. Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis E-Learning (Studi Inovasi Pendidik MTS. PAI Medan di Tengah Wabah Covid-19). Fitrah: Journal of Islamic Education, 1(1), 1-18.
Masjudin, M. 2020. Manfaat Media Teknologi Dalam Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam . Jurnal Penelitian Tarbawi: Pendidikan Islam dan Isu-Isu Sosial, 5(2), 32-44.
Mukarromah, O. 2016. Peran Teknologi Pendidikan Islam Pada Era Global. An-nidhom: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 94.
Nugroho, M. Y. 2020. Metode, Media, Dan Problematika Pembelajaran PAI Berbasis Daring di Tingkat Madrasah Aliyah. Jurnal Paramurobi.3(2), 4.
Panjaitan, N., Yetti, E., & Nurani, Y. 2020. Pengaruh Media Pembelajaran Digital Animasi dan Kepercayaan Diri terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Anak. . Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 4( 2), 588-596.
Salsabila, U. H., Agustin, A., Safira, F., Sari, I., & Sundawa, A. 2021. Manfaat Teknologi Bagi Mata Pelajaran. Edunesia : Jurnal Ilmiah Pendidikan Vol 2 No 1 .
Wahyuni, I., Lubis, N. A., & Deswita., M. R. 2021. Peran Teknologi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Tengah Pandemi Covid-19. An-Nuha: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1) , 19-24.
Yusufhardi, M. 2004. Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Jakarta: PRENADAMEDIA GROUP.
Zed, M. 2004. Metode Penelitian Kepustakaan. Yayasan Obor Indonesia.
Copyright (c) 2021 Muhammad Rizky Nur Risam Rizky Risam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang menerbitkan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
- Penulis memiliki hak cipta dan memberikan hak jurnal untuk publikasi pertama dengan karya yang secara simultan dilisensikan di bawah Lisensi Atribusi Creative Commons yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepengarangan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis dapat mengadakan perjanjian kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan atas publikasi awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting pekerjaan mereka secara online (mis., Dalam repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menyebabkan pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.