Difusi Inovasi dan Adopsi Inovasi 99design.com (Studi Kasus di Yayasan Pondok Pesantren Wahid Hasyim Yogyakarta)
Abstract
The development of communication technology made 99design.com born as the largest graphic design market in the world. With the limitations of information and communication technology as well as the internet in the village, the process of developing the diffusion of innovation continues slowly and steadily. This study aims to determine the diffusion of innovation and innovation adoption of 99design.com at the Wahid Hasyim Yogyakarta Islamic Boarding School Foundation. The method used in this study is a qualitative method with in-depth interviews and observation in data collection. The results of this study reveal that the diffusion process in this case includes four elements, namely, innovation, means and channels of communication, timeframe, and members of the social system running well. As an innovation, 99design.com also fulfills the five characteristics of an innovation so that it is easy to adopt, namely relative advantages, compatibility, complexity, triability, and observability. Some of the communication channels include mass communication in the form of village designer documentaries, group chat group communication and social media, and interpersonal communication channels by means of counseling with a relatively long time.Downloads
References
Admin. 2008. “Profil Pengguna 99design.com.” Diambil (99design.com).
As’adi, Mohamad Hasan. 2020. “The Communication Climate Of An Organization In Islamic Boarding School Foundation (A Case Study Of Department Of Infrastructures And Facilities In Wahid Hasyim Islamic Boarding School Foundation Yogyakarta).” Profetik: Jurnal Komunikasi 13(1):60. doi: 10.14421/pjk.v13i1.1685.
As’adi, Muhamad Hasan. 2020. “Tradisi Suku Gorontalo Sebagai Media Komunikasi Tradisional Pada Masyarakat Titidu dan Manfaatnya Bagi Pembangunan Daerah.” 2(1):20. doi: https://doi.org/10.14421/kjc.%25x.2020.
Dewi, Tri Adinda Herprasinta, dan I. Ketut Surya Diarta. 2016. “Kompetensi Pendamping Simantri dalam Difusi Inovasi Teknologi Trichoderma pada Kelompok Tani Sri Uma Desa Takmung, Banjarangkan, Klungkung.” 5(3):10.
Dogbenuku, Robert Kwame. 2013. Banking Innovation in Ghana:Insight of Students Adoption and Diffusion. Ghana: Journal of Internet Banking and Commerce.
Kurmia, Novi. 2005. “Perkembangan Teknologi Komunikasi dan Media Baru: Implikasi terhadap Teori Komunikasi.” Mediator: Jurnal Komunikasi 6(2):291–96. doi: 10.29313/mediator.v6i2.1197.
Rogers, Everett M. 1983. Diffusi of Innovations. New York.
Tolba, Ahmed H., dan Maha Mourad. 2011. “Individual and Cultural Factors Affecting Diffusion of Innovation.” Journal of International Business and Cultural Studies 5.
Ulumy, Dwi. 2019. “Difusi Inovasi Organisasi Birokrasi Studi Kasus: Sistem Penilaian Kinerja Pegawai Berbasis Aplikasi Sivika (Sistem Informasi Visum Kinerja) Di Bkkbn.” 13:10.
Wawancara
Fahmi Baehaqi, (2016) Desainer Kampung, doc. Youtube: eagle awards documentary
M. Fahmi Mufid, (2018) desainer 99design.com,Mahasiswa Hukum Keluarga Islam
M. Maksum, (2018) desainer 99design.com,MahasiswaTehnik Informatika
M. Mufti, (2018) desainer 99design.com,Mahasiswa Bimbingan Konseling Islam
M. Zuhriwafa, (2018) desainer 99design.com,Mahasiswa Pertanian
Nurwanto, (2018) mahasiswa manajemen
Copyright (c) 2020 LPPM STAIMAS Wonogiri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang menerbitkan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
- Penulis memiliki hak cipta dan memberikan hak jurnal untuk publikasi pertama dengan karya yang secara simultan dilisensikan di bawah Lisensi Atribusi Creative Commons yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepengarangan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis dapat mengadakan perjanjian kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan atas publikasi awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting pekerjaan mereka secara online (mis., Dalam repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menyebabkan pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.