The Effect of Merger of State Owned Islamic Banks on the Interest in Saving at BSI in the Solo Raya Community
Abstract
This study aims to determine how much influence the Merger of Bank Syariah Indonesia has on attitudes, subjective norms, behavioral control and behavioral intentions on the interest in saving in the people of Solo Raya. This type of research is quantitative research. The population is 123 respondents from the Solo Raya community and a sample of 30 respondents. While the data collection technique used in this study was a questionnaire. The data analysis used is the classical assumption test, simple and multiple linear regression analysis, and hypothesis testing. The results showed that the behavioral attitude variable had a partial effect on intention by 0.275, the subjective norm variable had an effect on intention by 0.485, the behavioral control variable had an effect on intention by 0.228. Behavioral attitudes, subjective norms, behavioral control, and behavioral intentions partially influence interest. The results show that the intention factor has the biggest factor encouraging people's interest in saving at Islamic banks, intention factors such as economic benefits in this case for the results obtained by the community from saving at Indonesian Islamic banks.
Downloads
References
Aiken. (1994). Psychologycal Testing and Assesment.
Ajzen. (1991). The Theory of Planned Behavior,Organizational Behavior and Human Decision Processes. vol.50, 179–211.
Ardi, T. (2008). Kajian Niat Mahasiswa Manajemen Universitas Muhammadiyah Yogyakarta Untuk Menjadi Wirausaha. Manajemen Dan Bisnis, 16, no 1, 46–63.
Chotifah, Y. S. (2018). Peningkatan Minat Menabung Di Bank Syariah Melalui Program Office Channeling. vol.1, hal.66. https://doi.org/https://doi.org/10.22515/jfib.v1i1.732
Iskandarwasid, & Dadang. (2011). Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung : Rosda,Cet.ke 3.
Jahja, Y. (2011). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Kencana Pranada Media Group.
Jogiyanto. (2016). NIAT PERILAKU. 2007, 12–56.
Khanifah, Anam, M. C., & Astuti, E. B. (2017). Pengaruh Attitude Toward Behaviour, Subjective Norm, Perceived Behavioral Control Pada Intention Whistleblowing. Jurnal Akses, 12(24), 147–158.
Mahyarni. (2013). Theory Of Reasoned Action Dan Theory Of Planned Behavior (Sebuah Kajian Historis Tentang Perilaku). 13–23. https://doi.org/https://doi.org/10.24014/jel.v4i1.17
Mowen. (2001). Perilaku Konsumen. Jakarta : PT Penerbit Erlangga.
Ni Nyoman Anggar Seni, N. M. D. R. (2017). THEORY OF PLANNED BEHAVIOR UNTUK MEMPREDIKSI NIAT BERINVESTASI. 12, 4043–4068.
Notoatmodjo. (n.d.). Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.
Priyatno. (2014). Pengolahan Data Terpraktis. Yogyakarta:ANDI.
Rafiq, M. (2009). Pengaruh Kepercayaan Konsumen Pada Merek Terhadap Loyalitas Merek.
Ratnadi, N. N. A. S. dan N. M. D. (2017). Theory of Planned Behavior Untuk Memprediksi Niat Berinvestasi. vol.12. https://doi.org/https://doi.org/10.24843/eeb.2017.v06.i12.p01
Suciati, I., & Laksmi, A. C. (n.d.). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Niat Pengambilan Sertifikasi Akuntan. 1–16.
Sulaeman, E. S., Murti, B., & Kunci, K. (2017). Aplikasi Theory of Planned Behavior Pada Perilaku Pemberian ASI Eksklusif : Studi Kasus Theory of Planned Behavior Application on Exclusive Breastfeeding Behavior : A Case Study. 25(2), 84–100.
Ulfa, A. (2021). Dampak Penggabungan Tiga Bank Syariah di Indonesia. 7(02), 1101–1106.
Widyastuti, J. (2004). Pengaruh Motivasi Terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi Untuk Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansi.
Copyright (c) 2022 Agus Setiawan, Erie Dwi Cahya, Yesi Asandi Salsabila

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang menerbitkan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
- Penulis memiliki hak cipta dan memberikan hak jurnal untuk publikasi pertama dengan karya yang secara simultan dilisensikan di bawah Lisensi Atribusi Creative Commons yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepengarangan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis dapat mengadakan perjanjian kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan atas publikasi awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting pekerjaan mereka secara online (mis., Dalam repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menyebabkan pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.