BOPAK (Book Of Plans Akhlakul Karimah) Barcode - Based to Improve Akhlakul Karimah Grade IV SD
Abstract
The development of cultural globalization that is currently happening does not reflect the noble character and norms in the country of Indonesia, and the Islamic religious law is widely imitated by children through the internet. Therefore, it is necessary to strengthen morals and strong implementation so as not to fade the moral values โโof the nation's successors. The BOPAK (Book Of Plans Akhlakul Karimah) product is a semi-digital learning media development which contains material on Akhlakul Karimah, this material is contained in a book and in the form of an animated video that can be accessed in the form of a barcode. This book also does not only contain material, but there is a mission to complete each akhlaq karimah material that can be done by students which aims to strengthen akhlaq karimah attitude for students. This research and development aims to: (1) find out the results of product validation as an effort to improve the morals of fourth grade elementary school students, (2) develop conventional book-based learning into semi-digital-based interactive audio-visual media using barcodes. For data collection, this study used a D&D research approach. The product will be validated by several experts including teachers, and students through three aspects of assessment, namely aspects of media, learning, and material. From the results of research that has been carried out regarding the effectiveness of using BOPAK products by students and teachers, the majority get scores with very good criteria. The statement stated that this barcode-based book learning media was very helpful as a source of moral cultivation for elementary school students based on the conversion of assessment criteria.
Downloads
References
Aeni, A. N. (2014). Pendidikan karakter untuk siswa sd dalam perspektif islam. Mimbar Sekolah Dasar, 1(1), 50-58.
Al Maidah, A., Setyosari, P., & Kuswandi, D. (2017, May). Pengembangan bahan ajar tematik cetak semi digital berbasis multiple intelligences untuk siswa kelas I SD. In Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran dan Pendidikan Dasar 2017 (pp. 11-16).
Ekayani, P. (2017). Pentingnya penggunaan media pembelajaran untuk meningkatkan prestasi belajar siswa. Jurnal Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja, 2(1), 1-11.
Fahrudin, F. (2017). Implementasi Kurikulum 2013 Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Dalam Menanamkan Akhlakul Karimah Siswa. EDU-RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam Dan Keagamaan, 1(4).
Karo-Karo, I. R., & Rohani, R. (2018). Manfaat media dalam pembelajaran. AXIOM: Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 7(1).
Kurnia, D., & Aeni, A. N. Indikasi Bullying Fisik pada Siswa SD dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Akhlak Menurut Tuntunan Agama. Mimbar Sekolah Dasar, 5(2), 97-115.
Nurdyansyah, N. (2019). Media Pembelajaran Inovatif.
Nurseto, T. (2011). Membuat media pembelajaran yang menarik. Jurnal Ekonomi dan pendidikan, 8(1).
Richey, R. C., & Klein, J. D. (2007). Design and development research. Mahwah, New Jersey: Springer.
Rahman, R. H. (2021). Penerapan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Akhlak Anak Sekolah Dasar Di Masa Pandemi. Islamika: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 21(01), 46-54.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV Alfabeta
Wulandari, A., & Fauzi, A. (2021). Urgensi Pendidikan Moral Dan Karakter Dalam Membentuk Kepribadian Peserta Didik. Edupedia: Jurnal Studi Pendidikan dan Pedagogi Islam, 6(1), 75-85.
Copyright (c) 2022 Feni Anggraeni, Alya Syifani, Nanda Nurfadhillah, Ani Nur Aeni

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang menerbitkan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
- Penulis memiliki hak cipta dan memberikan hak jurnal untuk publikasi pertama dengan karya yang secara simultan dilisensikan di bawah Lisensi Atribusi Creative Commons yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepengarangan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis dapat mengadakan perjanjian kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan atas publikasi awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting pekerjaan mereka secara online (mis., Dalam repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menyebabkan pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.